Jevnaker kirkelige fellesråd
Tilgjengelighetserklæring

Alle nettsider krever nå en tilgjengelighetserklæring. Denne kan du lese ved å klikke på linken under

Les tilgjengelighetserklæringen

Kirkelige handlinger

KALENDER

søndag 21 april
søndag 28 april
Furulund skole
søndag 5 mai
Jevnaker Omsorg Og Rehab.Senter
lørdag 11 mai
søndag 12 mai
fredag 17 mai
søndag 19 mai
lørdag 25 mai
søndag 26 mai
søndag 9 juni
søndag 16 juni
søndag 23 juni
Jevnaker Omsorg Og Rehab.Senter

Gravferd

Gravferd i Jevnaker og Randsfjord kirke

Det er mange praktiske gjøremål som må tas hånd om etter et dødsfall, nedenfor har vi listet opp noen enkle punkter som kan være til hjelp i denne prosessen.

• Når et dødsfall har skjedd anbefaler vi at dere tar kontakt med et begravelsesbyrå. Byrået avtaler så tid og sted for et møte med dere.

• I dette møtet hjelper byrået dere gjennom en lang rekke spørsmål av praktisk art, slik som tid og sted for seremoni, spørsmål om gravsted, om det skal være begravelse eller bisettelse (kremasjon), samt en rekke andre praktiske ting.

• Begravelsesbyrået melder også fra til presten, i tillegg til å kontakte menighetskontoret for å avtale når seremonien skal finne sted.
      Presten kontakter familien og avtaler et møte mellom prest og pårørende, gjerne i hjemmet.

• I samtalen med presten planlegges begravelsen, blant annet hvordan en vil at avdøde skal minnes.

For mer informasjon om begravelse kan dere se mer på kirken.no.

Dersom man har spørsmål om rettigheter og plikter i forbindelse med gravferden, samt hvem som har ansvar for gravferden finnes informasjon om dette under gravplassloven, se link her . Her finner man også informasjon om feste av gravsted, samt annen praktisk informasjon knyttet til gravferd og gravplass.

Den Norske Kirke

Søk i kirken.no: